Svar: Hjælp til døgnrytme og putterutine
18. juni 2017
Alder:
5 mdr.
Kære A
Tak for dit brev og velkommen til :)
Den dagsplan du sender, ser umiddelbart meget fin og meget alderssvarende ud. Jeg tænker dog, at det vil være rigtig fint, hvis du nu øger din dreng til to skemåltider dagligt, så han får skemad både til frokost og til aften, Derudover er det meget fint med amning før hver lur, ligesom det er fint med de 3 lure i døgnet - og at I nogle dage kan springe den sidste lur over, hvis han er vågnet sent af sin middagslur. Det lyder som det skal og som man kan forvente af jeres dreng og en alder på 5.5 måned.
Man kan godt overveje, om han måske skal puttes en lille smule senere om aftenen. Det at han ofte sover sin 3. lur omkring kl 17.30, kan godt gøre, at han måske skal puttes kl 21-21.30 i stedet for.. naturligvis afhængig af hvor lang den 3. lur har været. Men når han ofte har svært ved at overgive sig til søvnen og ofte også vågner efter en times tid, hvor han virker meget frisk, så kan det godt være, at han måske skal puttes lidt senere end han bliver lige nu - det kan være et forsøg værd...
Samlet set vil det være rigtig fint, hvis han f.eks. sover fra kl 21-21.30 til 7.30 og igen sover 2 timer om formiddagen, 1.5 time til middag og så sover 1 times 3. lur... Så er hans søvnbehov fint dækket ind...
Som nævnt tænker jeg, at du skal øge ham til to skemåltider nu, så han tilbydes både frokost og aftensmad. Og når han så bliver 6 måneder lige om lidt, vil det være rigtig godt at du introducerer lidt morgengrød. Det betyder, at en dagsplan kommer til at se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Dette måltid introduceres først omkring 6 måneders alderen, når han trives med de to skemåltider dagligt.
Formiddag 8.30-9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød (anden type end om morgenen) eller tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Ammes som nu, hygger og tumler.
Ammes og puttes til 3. lur ca kl 17.30
Aften 18.30-19: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
I hygger om aftenen, tumler, leger
Ammes og puttes til natten ca kl 21-21.30 - afhængigt af hvor lang dagens 3. lur har været, og hvor sent den ligger...
Sen aften/først på natten 23-01: Ammes rigtig godt og puttes tilbage i egen seng igen. Alt efter hvor sent han har fået denne amning kan han have behov for en amning midt nat... Det kan også være, at han vil trives rigtig godt med amning kl 21, 01 og 06...
Jeg tænker, at jeres dreng nok skal have lidt mere mad, og det at han vågner, sover så uroligt og virker brystsøgende om natten netop kan være tegn på at hans indtag skal sættes lidt op. Og mæthed skal skabes hele dagen igennem, derfor vil det være rigtig godt med flere små måltider og stadig lige så meget amning i dagtimerne, som du plejer. Så skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mælk.
Det er helt naturligt, at han skal have mælk som en fast del af sit putteritual, og at han endnu ikke tager en bamse eller klud til sig. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge en puttebamse eller putteklud bevidst :)
Det er dog rigtig godt, hvis I kan arbejde lidt på, at han ikke falder i søvn med brystet i munden eller i din favn, men lige når at registrerer, at han godt kan sove uden. At han flyttes fra din favn og ned i sin seng lige der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt. Du må gerne stå ved ham, berolige ham med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. så du på den måde luller ham ind i søvnen, men gerne der, hvor du ønsker, at han skal sove.
I takt med at han bliver ældre, så vil skemaden naturligt begynde at fylde mere og vil på sigt erstatte amningerne, så når han bliver 7 måneder vil han f.eks. skulle lære at sove uden at blive ammet før sin formiddagslur... men det kommer hen af vejen, det er ikke endnu. Lige nu er det vigtigste, at du får ham fyldt tilstrækkeligt op med både mad og mælk hele dagen igennem, så han forhåbentlig kan sove lidt mere sammenhængende nattesøvn :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. og guides igennem måned for måned...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske