Svar: Hjælp til døgnrytme og putterutine

18. juni 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære A

Tak for dit brev og velkommen til :)

Den dagsplan du sender, ser umiddelbart meget fin og meget alderssvarende ud. Jeg tænker dog, at det vil være rigtig fint, hvis du nu øger din dreng til to skemåltider dagligt, så han får skemad både til frokost og til aften, Derudover er det meget fint med amning før hver lur, ligesom det er fint med de 3 lure i døgnet - og at I nogle dage kan springe den sidste lur over, hvis han er vågnet sent af sin middagslur. Det lyder som det skal og som man kan forvente af jeres dreng og en alder på 5.5 måned.

Man kan godt overveje, om han måske skal puttes en lille smule senere om aftenen. Det at han ofte sover sin 3. lur omkring kl 17.30, kan godt gøre, at han måske skal puttes kl 21-21.30 i stedet for.. naturligvis afhængig af hvor lang den 3. lur har været. Men når han ofte har svært ved at overgive sig til søvnen og ofte også vågner efter en times tid, hvor han virker meget frisk, så kan det godt være, at han måske skal puttes lidt senere end han bliver lige nu - det kan være et forsøg værd...

Samlet set vil det være rigtig fint, hvis han f.eks. sover fra kl 21-21.30 til 7.30 og igen sover 2 timer om formiddagen, 1.5 time til middag og så sover 1 times 3. lur... Så er hans søvnbehov fint dækket ind...

Som nævnt tænker jeg, at du skal øge ham til to skemåltider nu, så han tilbydes både frokost og aftensmad. Og når han så bliver 6 måneder lige om lidt, vil det være rigtig godt at du introducerer lidt morgengrød. Det betyder, at en dagsplan kommer til at se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Dette måltid introduceres først omkring 6 måneders alderen, når han trives med de to skemåltider dagligt.

Formiddag 8.30-9: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød (anden type end om morgenen) eller tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 15: Ammes som nu, hygger og tumler.

Ammes og puttes til 3. lur ca kl 17.30

Aften 18.30-19: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

I ...

Annonce

... hygger om aftenen, tumler, leger

Ammes og puttes til natten ca kl 21-21.30 - afhængigt af hvor lang dagens 3. lur har været, og hvor sent den ligger...

Sen aften/først på natten 23-01: Ammes rigtig godt og puttes tilbage i egen seng igen. Alt efter hvor sent han har fået denne amning kan han have behov for en amning midt nat... Det kan også være, at han vil trives rigtig godt med amning kl 21, 01 og 06...

Jeg tænker, at jeres dreng nok skal have lidt mere mad, og det at han vågner, sover så uroligt og virker brystsøgende om natten netop kan være tegn på at hans indtag skal sættes lidt op. Og mæthed skal skabes hele dagen igennem, derfor vil det være rigtig godt med flere små måltider og stadig lige så meget amning i dagtimerne, som du plejer. Så skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mælk.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er helt naturligt, at han skal have mælk som en fast del af sit putteritual, og at han endnu ikke tager en bamse eller klud til sig. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge en puttebamse eller putteklud bevidst :)

Det er dog rigtig godt, hvis I kan arbejde lidt på, at han ikke falder i søvn med brystet i munden eller i din favn, men lige når at registrerer, at han godt kan sove uden. At han flyttes fra din favn og ned i sin seng lige der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt. Du må gerne stå ved ham, berolige ham med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. så du på den måde luller ham ind i søvnen, men gerne der, hvor du ønsker, at han skal sove.

I takt med at han bliver ældre, så vil skemaden naturligt begynde at fylde mere og vil på sigt erstatte amningerne, så når han bliver 7 måneder vil han f.eks. skulle lære at sove uden at blive ammet før sin formiddagslur... men det kommer hen af vejen, det er ikke endnu. Lige nu er det vigtigste, at du får ham fyldt tilstrækkeligt op med både mad og mælk hele dagen igennem, så han forhåbentlig kan sove lidt mere sammenhængende nattesøvn :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. og guides igennem måned for måned...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor